tiistai 21. toukokuuta 2013

13.5. Upcher's Warbler - Harmaakultarinta

Esko, Jände, Tomppa and I landed in Tel-Aviv at early afternoon on Monday. Jände had some problems with his passport but otherwise everything went smoothly. We got our rental-car Kia Rio from Budget Car (350USD with full insurance / 8 days) and headed south. Roadside birds like Short-toed Eagles and Egyptian Vultures kept us entertained until we stopped in Ben Gurions Colleges gardens. One of the very first birds i got in my bins was a Upcher's Warbler - unbeliavable! We knew that there haven't been any sightings in Eilat region for this spring and were rather sceptic with our changes of seeing this species. However, there it was, one of our target species (the other ones were Sooty Falcon and Olive-tree Warbler) and a first lifer of the trip!
Upcher's Warbler kept feeding with it's flycather-like manners and we were even able to compare it to Olivaceous Warbler almost side by side. It was much more easy to id than i had understood; large, grey upperside, distinct white on outer tail feathers, distinct wing panel, strong bill and medium long primary projection.

Maanantaina 13.5. alkoi nimen "Air-conditioning Tour"-saanut Israelin kierros. Tavoitteena oli havaita harmaa- ja oliivikultarinta sekä varsinkin nokihaukka. Itse elättelin myös toiveita sadoista vaaleakultarinnoista, arabiantiiroista ja sen sellaisista.
Reissu alkoi mainiosti, laskeuduttiin Tompan, Jänden ja Eskon kanssa Tel-Aviviin ajoissa ja lukuun ottamatta Jänden pienoisista vaikeuksista läpäistä passitarkastusta päästiin matkaan suhteellisen nopeasti. Startattiin Budget Car:sta vuokratulla Kia Rio:lla kohti Eilatia. Auto kustansi n.350USD/8vrk täysvakuutuksella.
Vauhdista havaittiin mm. käärmekotkia ja pari pikkukorppikotkaa. Ensimmäinen pysähdys otettiin ex-tempore Ben Gurionin Collegen puutarhaan ja sehän kannatti! Suurin piirtein eka lintu jota katsoin oli isonnäköinen kultarintalaji, joka määrittyi nopeasti harmaakultarinnaksi! Yksi kolmesta targetista plakkaroitu ensimetreillä - mahtavaa!
Languidan maneerit olivat määritysoppaissakin mainostetun (harmaa)sieppomaiset. Pyrstö ei paljon näppäilty, toisin kuin alaspäin peräpäätään lähes neuroottisesti vispaavilla pallidoilla (vaaleakultarinta) on tapana. Selvä paneeli, iso nokka, hyvin erottuvat valkoiset pyrstön reunat ja harmaa yläpuoli johtivat määritykseen.
Masked Shrikes were on the move with 10+ seen daily.
Valko-otsalepinkäisten muutto oli kivasti käynnissä, noin reilut 10 laskettiin päivittäin.
Juvenile Great Spotted Cuckoos - a lifer!
Harakkakäkinuorukaisten kaksikko änki itsensä elislistalleni.
We continued towards Eilat and faced some problems - huge storm was going on in the Arava Valley! First there was bad visibility and lots of sand in the air and after a while it was like a sand flush with thunder storm, rain, force gale wind and flying sand. From time to time we weren't able to see anything and were forced to stop. It was really a memorable experience in the desert when there was alightnings every few seconds, rolling bushes over the road etc. Hopefully it was once in a lifetime thing - I wasn't scared at all! :D In the end it took several hours to reach Eilat and average speed was under 40km/h for the last hundred kilometers.

Collegen ympäristöstä yhytettiin vielä jokunen mehiläissyöjä, hanhikorppikotka, mustapyrstö, rotkorakkeleita, alppi- ja vaaleakiitäjiä ja sen sellaista ennen kuin matka jatkui kohti Eilatia. Oletettu pikataival autiomaan halki ei mennyt ihan käsikirjoituksen mukaan. Samoin kuin viime marraskuun reissulla, saimme vastaamme hillittömän ukkosmyrskyn. Ja Israelissahan ei pitäisi sataa juuri koskaan... Autoa tutisuttavalla tuulella ja hiekkamyrskyllä alkanut ilmanala jatkui hiekkasateella. Siltä se hetken vaikutti, kun isot vesipisarat tiputtelivat hiekanjyvät tuulilasiin. Salamointi oli aivan mahdotonta, likemmäs tunnin iski muutaman sekunnin välein salama aavikolle. Näkyvyys veti aika ajoin nolliin ja auto oli pakko pysäyttää, perään ajajienkin uhalla. Kiitos Tompan kylmäpäisen ajon saavutimme kuitenkin päämäärämme ehjin nahoin, joskin tunteja myöhässä, mutta yhtä komeaa kokemusta rikkaampina. Kaikille ei käynyt ilmeisesti aivan yhtä hyvin muutamista loppumatkalla näkyneistä hälytysajoneuvoista ja katteensa menettäneistä rekoista päätellen...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti