tiistai 5. maaliskuuta 2013

1.-3.3. Utön tienoilta

Uusi kuu ja uudet kujeet. Perjantai aamulla startattiin Alangon Pasin kanssa kohti Utötä. Napattiin Dahlmanin Marko Huittisista kyytiin ja oikaistiin Jämsän kautta kohti Nauvon Pärnäisiä. Jämsässä havaittiin yllättäen liejukana, josta nassahti maaliskuunpinna. Yhtä yllättävä ja samanmoinen pinna listattiin Tampereen Hervannasta, jonka vielä runsailla pihlajanmarjoilla ruokaili 15 taviokuurnaa, yksi heistä yllä.

Palattiin vielä Huittisiin, retkeiltiin Karhiniemen seudulla ja jätettiin MD pois kyydistä. Pärnäisiin oli parin tunnin matka ja kuutisen tuntia aikaa, joten koukattiin vielä Köyliön Hallavaaraan. Kanahaukka pelmotti parahiksi lokit pois, mutta metsän yllä vaappunut pähkinähakki oli Pasille vuodari. Kun ei muutakaan keksitty käytiin pointsaamassa Loimaalta vielä mustapääkerttu ja nähtiin samalla viis peltopyytäkin. M/S Eivorilla porukkaan liittyi isä-Matti ja Pitkälän Arska naisystävineen.

Lyhyehköt yöunet torkuttiin Utön mainiossa Havshotellissa, jonka lisävuodetta en kuitenkaan suosittelisi. Vielä pimeässä klo 6.30. marssittiin odottelemaan kettusirkkua.

Jo 6.44. alkoi kuulua äänitteiltä tuttua maiskahtelua mustarastaiden sirahtelujen lomasta ja hetimmiten ketsiin saatiin visuaalinenkin yhteys. Amerikanherkku viihtyi meruloiden seurassa puskan keskellä kymmenisen minuuttia ja professional-kkp-tiimikin sai sen hoideltua. Lintu näyttäytyi mallikkaasti reilun tunnin ajan vakioruokinnallaan intoutuen jopa esittelemään laulutaitojaan. Harva lie kettusirkun laulua päässyt Euroopassa ihastelemaan.

Sirkku listoilla siirryttiin hotellin aamiaiselle. Matkalla katsottiin vielä paikallista huuhkajapariskuntaa, joka istuskeli vakiokaltseillaan aamuhämärissä.

Aurinkoisessa ja liki tyvenessä kelissä päästiin vielä luotsiasemalle meristaijiin, mutta saman tien alkoikin hyytävä viima viritä. Pari tuntia merikatselua antoi vakiokamaa eli riskilöitä, tukkakoskeloita, alleja ja pilkkasiiven sekä yksinäisen naurulokin, joka lensi itsensä vuodenpinnaksi.
Staijilta jatkettiin itäniityn rantaan talvehtivia luotokirvisiä tarkastelemaan. Koko kolmen jengi oli yllätykseksemme samassa partissa ja trio suostui yhteispotrettiinkin. Luotsit ruokailivat jäisessä kivikossa ja ajoin lentelivät mm. bunkkerin sisään "lämmittelemään". Puolen päivän tienoilla alkoi hirmuinen lumimyräkkä ja loput päivästä sujuikin lähinnä lepäillessä.

Samaa pyryä riitti vielä sunnuntai aamullekin. Luotsiasemalle kuitenkin kavuttiin lyhyelle merikatselmukselle joka ei retkenpinnoja kuitenkaan tuottanut. Satamassa kateltiin tovi koirasuiveloa ja koulun ruokinnalta yhytettiin pikkuvarpunen, ruskourpiainen ja vuorihemppo.

Talvinen Utö jätettiin taakse klo 11.15 M/S Eivorin irtauduttua satamasta.

Kannella viihdyttiin hiukan Jurmon sisäpuolelle ja myöhemmin piipahdettiin Aspön, Nötön ja Berghamnin satamissa kansistaijilla. Jurmon satamasta tarttui havikseen venematkan ainoat mainittavat havikset: kaks naaras uiveloa, 20 tukkasotkaa ja tukkakoskelo.